Magyar – Szlovák közös pályázatból újulhat meg a Nagybörzsönyi kisvasút
Nagybörzsöny további két, a környezetvédelemhez kapcsolódó, beruházást is indít, a szennyvízhálózat és tisztítómû kiépítését, illetve a település közelében felhagyott hulladéklerakó felszámolását. Mint a polgármester elmondta az 5 % -os pályázati önrész elõteremtése a fenntartási problémákkal küzdõ település számára igen nehéz feladat.
Harrach Péter a körzet parlamenti képviselõje hozzászólásában kiemelte, a közös pályázat sikere elõsegíti a nélkülözhetetlen szlovák-magyar együttmûködést.
-A globalizáció korában a piacgazdaság növekedési kényszere hatására megváltozott az életformánk. Ez fokozottan érvényes a városi emberre. Megnövekedett az igény a természet, és annak ajándékai iránt. Ez az igény találkozik a természeti környezetet, és rekreációs lehetõségeket kínáló települések érdekeivel. Nagybörzsönyben a csatornázási program, és a hulladéklerakó megszûntetése a környezet megóvását, a határon átnyúló turisztikai együttmûködés az idegenforgalom növekedését szolgálja. Ez utóbbi egyúttal a nélkülözhetetlen szlovák-magyar együttmûködést is elõsegíti. A Közép-Európai nemzetek összefogása az unió egésze számára jó üzenet. – fogalmazott a képviselõ.
Nagybörzsöny mûemlékekben gazdag falu, (Árpád kori Szent István templom, Bányásztemplom, vízmalom, pincesor), a Duna–Ipoly Nemzeti Parkhoz tartozó hegységben fekszik, a turisták, a rekreációt keresõk, és a kerékpárosok kedvelt célpontja. Egyik legismertebb vonzereje a település határából a Nagyirtásra felkapaszkodó erdei kisvasút.
Berki Zoltán a Nagybörzsöny-Szob Erdei Kisvasút közalapítvány kuratóriumi tagja elmondta, az erdei vasutak állami támogatás nélkül nem tudnak mûködni.
-A kisvasút jelenleg két önálló pályaszakaszból áll. Szob és Márianosztra között helyreállított, míg Nagyirtás és Nagybörzsöny között felújítandó a sínpár. A két szakasz között (Márianosztra–Nagyirtás) újjáépítendõ a pálya. Az erdei kisvasúton évi húszezer utas fordul meg, de a jegyárakból nem fedezhetõ a fenntartási költség. –mondta el Berki Zoltán. -A térség önkormányzatai 1996-ban közalapítványt hoztak létre a kisvasút teljes, turisztikai célú helyreállítására. 2000-ben a csúcsfordítós (hegyoldali, hátramenetes) Kisirtás–Nagyirtás vonalrészt ipartörténeti mûemlékké nyilvánították. A legszükségesebb helyreállítások után a Nagybörzsöny–Nagyirtás szakasz 2002-ben újraindulhatott. Most ennek a szakasznak felújítására kerül sor az uniós pályázat keretében, mivel a pálya mûszaki engedélye lejár. A Szob–Márianosztra közötti rész felújítása 2007-re készült el. 2008-ban a kormány kiemelt projektként kezelte a kisvasút teljes helyreállítását, a pályázat is sikeres volt, de a hiányzó szakasz újjáépítése, és a most sorra kerülõ felújítás, a forráshiányos projektgazda (Szob) miatt nem valósulhatott meg. – tájékoztatott Berki Zoltán. Hozzátette, egyéni konstrukciókban (közmunka-program, MÁV bontott anyagok felhasználása, a márianosztrai elítéltek foglalkoztatása), és állami támogatás mellett, belátható idõn belül befejezõdhetne a teljes helyreállítás.
Brockhauser Edit