Harrach Péter

KDNP országgyűlési képviselő

Kerekasztal megbeszélés a börzsönyi kisvasútról

Share Button

Harrach Péter az illetékes tárcák képviselõivel kerekasztal megbeszélést folytatott a Börzsöny vidékét érintõ turisztikai lehetõségekrõl, kiemelten az erdei kisvasutak fejlesztésérõl. Mint a képviselõ a bevezetõjében elmondta, a kiváló természeti adottságokkal rendelkezõ, de hátrányos helyzetû térségben, ahol kevés a munkalehetõség, a turisztikai fejlesztés lehet a kitörési pont.

Kerekasztal megbeszélés a börzsönyi kisvasútról


<--more-->
A megbeszélésen részt vett a Nemzetgazdasági Minisztérium turisztikáért felelõs államtitkára, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelõs államtitkárságának két munkatársa, a Vidékfejlesztési Minisztérium felelõs államtitkára, és a Miniszterelnökség fõosztályvezetõje. A Nagybörzsöny-Szob Erdei Kisvasútért Közalapítvány kuratóriumi tagja Berki Zoltán beszámolt arról, hogy a nagybörzsönyi kisvasút két meglévõ és üzemelõ szakaszát (Szob–Márianosztra és Nagyirtás–Nagybörzsöny) szeretnék összekötni. A Börzsöny természeti szépségei, és a települések történelmi látnivalói lehetõvé tennék, hogy a térségben megvalósuljon a komplex ökoturisztikai fejlesztés. Elkészült egy szakmai anyag, húsz önkormányzat, tíz civilszervezet, és számos szolgáltató közremûködésével. Fontos, hogy a kisvasutakra vonatkozó szabályozást finomítani kell, a hagyományos utasforgalmat bonyolító vasutak elõírásaihoz képest.

Kerekasztal megbeszélés a börzsönyi kisvasútról


Az önkormányzatok és civilegyesületek által önkéntesen fenntartott kisvasutak mûködtetése állami támogatásra szorul. A terület a Közép-magyarországi Régió része, ezért uniós forrásban nem részesül. Tavaly a körzet képviselõjének indítványára a költségvetésbõl 30 millió forintot különítettek el több kisvasút fenntartásának támogatására, idén ez az összeg 35 millió forint. A turisztikai célú kisvasutak fenntartásának támogatásához állandó forrásra lenne szükség.

A szaktárcák képviselõi elmondták, hogy az ökoturisztika a 2014-tõl kezdõdõ fejlesztési idõszakban kiemelt szerepet kap. Fontos, hogy a térség önkormányzatai, civilszervezetei, és vállalkozói megtalálják a közös célt, és együtt pályázzanak. A falusi turizmus, a helyi jellegzetességek, tájházak, mûemlékek, gasztronómiai sajátosságok bemutatása, a vendégházas szállások, és a kisközösségek számíthatnak támogatásra. Kiemelték, hogy a terveket megyei szinten kell elfogadtatni. A vasútépítésre, jármûbeszerzésre nincsenek pályázati programok, de csatlakozó fejlesztésekre igen. A kisvasútfenntartók figyelmébe ajánlották a LEADER programokat, és a Közép-Magyarországi Operatív Program lehetõségeit. Ugyanakkor leghamarább a 2014-es költségvetésbe kerülhet be a kisvasút hiányzó szakaszának megépítése, így a munkát 2015-ben kezdhetnék el.

Brockhauser Edit