Harrach Péter

KDNP országgyűlési képviselő

Eredményes volt a csaló termékbemutatók elleni fellépés

Share Button

Örvendetes hír, hogy eredményesnek bizonyult a csaló termékbemutatók elleni fellépés, és csökkent a fogyasztói panaszok száma az elmúlt időszakban. A Kereszténydemorata Néppárt meghallotta a becsapott emberek panaszát, és lépett, méghozzá hármat.

 

Más területeken is érzékenyen kell figyelni az ilyen jelenségekre. Példaként említhetők az üdülési jog területén történő visszaélések, az internetes vásárlások világa, biztos vagyok benne, hogy előbb-utóbb ezzel is foglalkozni kell. Személyes véleményem, hogy még a mostaninál is szigorúbb büntetésre lenne szükség, bár igaz, hogy itt a tetten érés nem annyira egyszerű.

Rétvári Bence képviselőtársam, a KDNP alelnöke felidézte a jogszabály-módosításokat, és kiemelte: az ingyenes juttatások reklámjának tilalmával „a csalit” sikerült megsemmisíteni. Emellett kötelezővé tették az ügyfélszolgálatok fenntartását, ami azért fontos, mert a törvény ugyan korábban is garantálta a vásárlástól való elállást, de ha nem volt ügyfélszolgálat vagy elérhetőség, akkor ezzel nem tudtak élni az emberek. A helyben való hitelközvetítést is kizárták, így azonnal senki nem tud a valós anyagi lehetőségein túl kötelezettséget vállalni.

Rétvári Bence emlékeztetett: a törvénymódosítások év elején léptek hatályba, és a fogyasztóvédelmi hatóság rendkívüli átfogó ellenőrzést folytatott március 21-e és április 15-e között.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy csökkent a fogyasztói panaszok száma, s a beérkezők egy része a törvénymódosítás hatályba lépése előtti időből származott.

Továbbra is hiányolták a nem teljes körű tájékoztatást, az elállási jog érvényesítésének nehézségét, és a kifogások között szerepeltek az irreálisan magas árak. Egyértelműen visszaszorult ugyanakkor a kapcsolódó hitel- és kölcsönszerződések száma, és klasszikus termékbemutatóból is kevesebb van.

Újdonságként megjelentek a telefonos megkeresések és a magánlakásokon folytatott termékbemutatók. Ezeken sokszor nem árulják a termékeket, hanem azt kérik, hogy menjenek be az emberek vásárolni a cégek saját boltjaiba.

Ez szintén alaposabb megfontolásra ad lehetőséget vásárlás előtt, s az állandó üzletek ellenőrzése sokkal könnyebb, a bírságot is könnyebb behajtani adott esetben – emelte ki a kereszténydemokrata politikus. Kitért arra is: továbbra sem voltak kifejezetten együttműködők a termékbemutatóval foglalkozó cégek az ellenőrzéskor, sokszor hatósági felszólításra sem akartak adatot szolgáltatni.

Megemlítette, hogy slágerterméknek számítanak a masszázs, lézer- és mágnesterápiás eszközök, azaz az időseknél az egészségmegőrzését tartják az egyik legfontosabb marketingelemnek.

Rétvári Bence felhívta a figyelmet ismét, nagyon figyeljenek oda, és nagyon fontolják meg az emberek, hogy mit vásárolnak meg.